دوران تولید در زیرپله و انباری گذشته است

دوران تولید در زیرپله و انباری گذشته است

همه‌ی ما بارها داستان موفقیت افرادی را شنیده‌ایم که فعالیت خود را در حیاط خلوت خانه، انباری یا باغ پدربزرگشان آغاز کرده‌ و بعد از چند سال صاحب چند کارخانه‌ بزرگ شده‌اند. آیا ما هم می‌توانیم با پول و امکانات کم شروع کنیم و مثل آن‌ها موفق شویم؟

پاسخ کوتاه این است که شرایط امروز شبیه گذشته نیست و رقابتی شدن بازارها و تحولات تکنولوژی‌، ریسک از صفر آغاز کردن را افزایش داده‌‌اند. در نتیجه چنین موفقیت‌هایی به ندرت اتفاق می‌افتند و بهتر است پول و وقت‌مان را صرف ایده‌های مطمئن‌تر کنیم.

تاثیر رقابتی‌تر شدن

وقتی تقاضا برای یک محصول بیشتر از عرضه باشد، مشتریان برای خرید آن صف می‌کشند. اما وقتی عرضه از تقاضا بیشتر باشد، خیلی از تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولات‌شان را بفروشند و با تدابیری مثل افزایش کیفیت و کاهش قیمت با هم رقابت می‌کنند.

در گذشته‌، میزان تقاضا برای خیلی از محصولات بیشتر از عرضه‌شان بود. برای همین، دولت آن‌ها را بودجه‌بندی می‌کرد و به مردم کوپن می‌داد تاهمه بتوانند اقلام ضروری را تهیه کنند. اما به تدریج، سرمایه‌گذاران وارد میدان شدند و عرضه افزایش یافت، تا جایی که در بسیاری از صنعت‌‌ها رقابت شکل گرفت.

خیلی از آن‌هایی که قصه موفقیت‌شان را می‌شنویم، تولیدکنندگانی بوده‌اند که قبل از رقابتی شدن صنایع، کارشان را با سرمایه کم شروع کرده‌اند و ازدیاد تقاضا به موفقیت‌شان کمک کرده است. اما در شرایط امروز، کسی که از صفر شروع کرده نمی‌تواند با تولیدکنندگان قدرتمند رقابت کند و زیاد بودن عرضه، سد راه موفقیت‌های رویایی می‌شود.

تاثیر پیشرفت‌های تکنولوژیک

در گذشته، هدف اصلی تولید محصول بود و کم‌تر به تکنولوژی تولید توجه می‌شد. لذا افراد می‌توانستند با امکانات کم، محصولی را تولید و مشتریان را راضی نگاه دارند. اما با رقابتی‌تر شدن صنایع، روش تولید محصولات مهم‌تر شد و صرف ایجاد کردن محصول کافی نبود.

دو معیار بسیار مهم برای مشتریان، کیفیت و قیمت محصول هستند که شدیدا از تکنولوژی تولید تاثیر می‌گیرند. کسی که از صفر شروع کرده و به تکنولوژی روز دسترسی ندارد، باید محصولات را با کیفیت پایین و هزینه‌ی زیاد تولید کند. حال آن که احتمالا محصول مشابه با کیفیت و قیمت مناسب‌تر در بازار وجود دارد.

به عنوان مثال، وقتی خودروهای داخلی را با بعضی از محصولات خارجی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که کیفیت‌شان پایین‌تر و قیمت‌شان بالاتر است. این اتفاق بیش از آن که ناشی از گران‌‌فروشی و سودجویی باشد، به دلیل استفاده از تکنولوژی‌ قدیمی است.

خیلی از تولیدکنندگان قدیمی، زمانی کارشان را شروع کردند که بازار سخت‌گیر نبود. اما امروز، هماهنگ شدن با استانداردهای بازار به امکانات نیاز دارد. در گذشته، کسی که از صفر شروع می‌کرد فاصله‌ی کم‌تری با تکنولوژی روز داشت، اما حالا پیشرفت‌های تکنولوژی به قدری سریع اتفاق می‌افتند که بعضی از تولیدکنندگان قدرتمند از آن جا می‌مانند.

چاره چیست؟

با وجود رقابتی‌تر شدن صنایع و پیشرفت‌های تکنولوژی، هنوز هم می‌توان با سرمایه کم وارد میدان تولید شویم و به سود معقول برسیم؛ اما نباید انتظار داشته باشیم که بدون امکانات و سرمایه‌ی مناسب به موفقیت‌های رویایی دست پیدا کنیم.

گاهی جوان‌ترهای تولید، احساس سرخوردگی می‌کنند که چرا نمی‌توانند موفقیت قدیمی‌ترها را تکرار کنند. در حالی که اگر تولیدگنندگان را از زمان گذشته به حال بیاوریم، خیلی از آن‌ها نمی‌توانند به نتایج چشم‌گیری دست پیدا کنند.

بنابراین چاره‌ی اصلی این است که واقع‌گرایانه به حوزه تولید نگاه کنیم و به جای ماجراجویی، در صدد جذب سرمایه و تهیه‌ی امکانات اولیه باشیم‌. البته کماکان می‌توان بعضی محصولات خلاقانه و ساده مثل آثار هنری و اقلام تزیینی را با سرمایه کم تولید کرد و به سود زیاد رسید. اما در هر حال، شرایط سخت‌تر از گذشته است.